HomeΘέματα Cycling

Μάθετε πως να αλλάζετε τακάκια στα φρένα του ποδηλάτου σας

Ένα από τα πολύ σημαντικά θέματα, όταν βγαίνουμε για προπόνηση με το ποδήλατο, είναι να ανταποκρίνονται τα φρένα στο πάτημα όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Για να το διασφαλίσουμε αυτό, θέλουμε να έχουμε καλά και σωστά τοποθετημένα τακάκια στα φρένα μας. Αλλά όσο καλά και να είναι τα τακάκια, με τη χρήση φθείρονται. Υπάρχει (όπως και στα ελαστικά μας) ένας δείκτης φθοράς, που μας ειδοποιεί πότε είναι καιρός να τα αλλάξουμε.

Για να δούμε, τι πρέπει να κάνουμε για να αντικαταστήσουμε τα παλιά τακάκια με καινούργια.

Εργαλεία και υλικά

Υπάρχουν δύο ειδών τακάκια: Αυτά που έρχονται ενσωματωμένα με τον εξωτερικό φορέα. Αυτά συνήθως είναι τα πιο οικονομικά. Υπάρχουν και αυτά που έρχονται μόνο ως τακάκια (πιο ακριβά), και θα πρέπει να τα τοποθετήσουμε μέσα στον φορέα τους, προτού τα αναρτήσουμε στις δαγκάνες.

Θα ασχοληθούμε σε αυτό το άρθρο με τα δεύτερα τακάκια, τα οποία υπάρχουν σε πολλές διαφορετικές γόμες (σκληρή, μαλακή, για βροχή, για στεγνό, για αλουμίνιο, για ανθρακόνημα κ.ο.κ.).

Για να ξεκινήσουμε, χρειαζόμαστε: 1 σταυρωτό κατσαβίδι και 2 κλειδιά allen Νο 4, Νο 5.

Διαδικασία

1. Αφαιρούμε το παλιό τακάκι

Χρησιμοποιώντας το Νο 4, ξεβιδώνουμε από την δαγκάνα ολόκληρο το τακάκι. Αφαιρούμε την κεντρική βίδα και την ροδέλα από τον φορέα. Μετά παίρνουμε το κατσαβίδι και ξεβιδώνουμε τη μικρή βίδα στην άκρη του.

2. Βίδα συγκράτησης

Η μικρή βίδα με το μπλε σπείρωμα, υπάρχει εκεί για να συγκρατεί το τακάκι. Έτσι, άσχετα με το πόση δύναμη εφαρμόζουμε κατά το φρενάρισμα, το τακάκι παραμένει πάντα στη θέση του.

3. Βγάζοντας το τακάκι από τον φορέα

Βγάζοντας την βίδα συγκράτησης, αφαιρούμε το παλιό τακάκι. Καμιά φορά είναι κολλημένο και πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το κατσαβίδι για να το σπρώξουμε λίγο, μέχρι να ξεκολλήσει.

4. Ο φορέας

Αφαιρώντας το τακάκι, προσέχουμε να μην χάσουμε την σπειρωτή βίδα που υπάρχει στο κέντρο του φορέα (ασημένια βίδα). Η βίδα αυτή είναι λίγο χαλαρή και στην ουσία λειτουργεί σαν παξιμάδι, πάνω στο οποίο βιδώνει η κεντρική βίδα του φορέα.

5. Δείκτης φθοράς

Αν πάρουμε το τακάκι και το παρατηρήσουμε από το πλάι (αριστερά), θα δούμε ότι έχει ένα δείκτη φθοράς. Οπότε μπορούμε να δούμε πότε ακριβώς χρειάζεται να το αντικαταστήσουμε.

Επίσης υπάρχει (στα δεξιά) ένα ημικυκλικό κενό. Στο κενό αυτό ακουμπά η μικρή βίδα συγκράτησης και έτσι «κλειδώνει» το τακάκι στη θέση του.

6. Σωστή τοποθέτηση

Υπάρχει περίπτωση να τοποθετήσουμε λάθος το τακάκι; Υπάρχει (μου συνέβη την πρώτη φορά). Αν όμως παρατηρήσετε προσεκτικά θα δείτε στην πίσω μεριά του το βελάκι κατεύθυνσης και το γράμμα R (δεξιά μεριά) και L (αριστερή μεριά).

Με αυτόν τον τρόπο, τα τοποθετούμε σωστά.

7. Εφαρμογή στον φορέα

Γλιστράμε το τακάκι μέσα στο φορέα, μέχρι έως ότου το ημικυκλικό άνοιγμα, ευθυγραμμιστεί με την βίδα συγκράτησης.

8. Τοποθετούμε τις ροδέλες

Το σύστημα του φορέα: Μία μεγάλη κοίλη ροδέλα, μια μικρότερη επίπεδη ροδέλα και την κεντρική βίδα συγκράτησης.

Η μεγάλη κοίλη ροδέλα εφαρμόζει πάνω στον φορέα. Δεν τοποθετούμε τη μικρή ροδέλα. Η μικρή επίπεδη ροδέλα, μαζί με την κεντρική βίδα εφαρμόζει πάνω στο εξωτερικό μπράτσο της δαγκάνας.

9. Τοποθετούμε το φορέα

Σε τι χρησιμεύει το μικρό «αυτάκι» του φορέα; Είμαστε έτοιμοι να το ανακαλύψουμε;

Πιάνουμε από το «αυτάκι» τον φορέα+τακάκι+κοίλη ροδέλα, και το τοποθετούμε πίσω από το μπράτσο της δαγκάνας. Η βίδα συγκράτησης, πρέπει να είναι στο πίσω μέρος. Έτσι τσεκάρουμε ότι το τοποθετούμε σωστά.

10. Βιδώνουμε το φορέα

Παίρνουμε το Νο 4 κλειδί και βιδώνουμε την κεντρική βίδα+μικρή ροδέλα. Προσέχουμε να μην μας πέσει η κοίλη ροδέλα και σφίγγουμε προσωρινά, γιατί χρειάζεται ρύθμιση. Κανούμε το ίδιο και για το τακάκι της άλλης πλευράς.

11. Ευθυγράμμιση

Όπως τα έχουμε τοποθετήσει προσωρινά, σίγουρα η δαγκάνα δεν είναι ευθυγραμμισμένη, όπως και τα τακάκια. Οπότε έχουμε ακόμα δουλειά…

12. Ευθυγράμμιση δαγκάνας

Παίρνουμε το Νο 5 κλειδί, για το πίσω μέρος του πιρουνιού. Κρατάμε με το δεξί χέρι τη δαγκάνα στο κέντρο και με το αριστερό σφίγγουμε τη βίδα. Αυτό ήταν!

 

13. Ευθυγράμμιση φορέα

 

Εδώ είναι το πιο σημαντικό. Προσέχουμε τα εξής: (1) Να τοποθετήσουμε τον φορέα παράλληλα με την επιφάνεια πέδησης του τροχού. (2) Όσον αφορά στον κάθετο άξονα, τοποθετούμε τον φορέα λίγο πιο πάνω από την μέση της επιφάνειας πέδησης. Έτσι ώστε όταν εφαρμόζουμε το φρένο, το τακάκι θα ακουμπά στην μέση.

14. Λάθος σύγκλιση (απόκλιση)

Όταν εφαρμόζουμε το φρένο, θα πρέπει πρώτα να έρχεται σε επαφή με τον τροχό, η εμπρός άκρη από το τακάκι. Γιατί; Με αυτόν τον τρόπο, στιγμαία καθαρίζεται η επιφάνεια πέδησης, από νερό και σκόνες.

Επίσης, επιτρέπει στην περιστροφική κίνηση του τροχού να αρπάξει το τακάκι και να κάμψει ελαφρώς τους βραχίονες της δαγκάνα, καθώς πίσω τμήμα από το τακάκι κολλάει πάνω στον τροχό. Έτσι το φρενάρισμα είναι πιο αποδοτικό και αποφεύγουμε εκείνο το ανατριχιαστικό ήχο. Αυτό ονομάζεται σύγκλιση.

Στην φωτογραφία, έχουμε λάθος σύγκλιση στο τακάκι. Στην ουσία, το εμπρός μέρος βρίσκεται σε απόκλιση. Έτσι δεν εχουμε αποδοτικό φρενάρισμα, γιατί δεν πρόκειται ποτέ να «πατήσει» ολόκληρο το τακάκι. Επίσης, θα έχουμε αρκετό θόρυβο.

15. Υπερβολική σύγκλιση

Εδώ έχουμε υπερβολική σύγκλιση. Το εμπρός τμήμα σχεδόν ακουμπά τον τροχό, ενώ το πίσω τμήμα από το τακάκι είναι στον αέρα. Θα έχουμε μη αποδοτικό φρενάρισμα και ανομοιόμορφη φθορά στο τακάκι.

16. Σωστή σύγκλιση

Αυτή είναι η σωστή σύγκλιση. Ελάχιστα πιο κοντά το εμπρός από το πίσω μέρος. Ο τροχός θα αρπάξει το τακάκι και θα έχουμε δυνατό φρενάρισμα με ελάχιστο θόρυβο.

17. Τσεκάρισμα

Γυρίζουμε στον αέρα τον τροχό και πατάμε φρένο. Έτσι τσεκάρουμε την αίσθηση της σύγκλισης. Βέβαια, μια κανονική δοκιμή θα μας πείσει, αν όλα είναι ΟΚ ή χρειαζόμαστε περαιτέρω ρύθμιση.

Καλή τοποθέτηση

Πηγή: cyclonews.gr

Tags
Show More

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Close